۱۳۹۴ تیر ۹, سه‌شنبه

برای تغییر واقعی با مقاومت ایران کار کنید نه با رژیم ایران

نشريع فوربز- 29 ژوئن 2015

وليد فارس محقق و متخصص در خاورميانه

تعدادی از مقامات سابق آمریکا و کارشناسان سیاست خارجی اخیرا یک بیانیه ای را خطاب به دولت آمریکا انتشار دادند که برای چهار ابتکار سیاسی خاص فراخوان داده است:
(۱) اجرای خواسته های سخت تر طی مذاکرات هسته ای با ایران؛
(۲) مقابله با نقش مخرب و بی ثبات کننده رژیم ایران در خاور میانه؛
(۳) توجه بیشتر به نقش فاحش حقوق بشر در ایران؛
و (۴) کمک به تسهیل در انجام سه نکته اول و تعامل "گفتگوی محترمانه با اپوزیسیون ایران همخوان با سیاست خارجی کشور در گفتگو با تمامی گروه های سیاسی."
یک نسخه از این بیانیه به مریم رجوی رییس جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران در گردهمایی ایرانیان در پاریس با حضور بیش از ۱۰۰،۰۰۰ نفر اهدا شد. این بیانیه به چند دلیل قابل توجه است:
اول، شاهد مجموعه ای از امضا کنندگان میشود که شامل مقامات ارشد سابق آمریکا و رهبران نظامی با آگاهی در مورد امنیت ملی و سیاست خارجی میشود. و در یک زمان سیاستهای بی سابقه دو حزبی در واشینگتن (به طور خاص در رابطه با ایران)، این ابتکار سیاسی شامل دمکراتها و جمهوریخواهان ارشد میشود.
 دوم، این بیانیه فقدان ارتباطات و گفتگو با اپوزیسیون دمکراتیک ایران توست رهبری دمکرات و جمهوریخواهان را به عنوان بخش گمشده سیاست آمریکا در قبال ایران شناسایی کرده است.
سوم، این بیانیه یک رویکرد عملی در رابطه با مذاکرات هسته ای با ایران و همچنین بحران منطقه را با به رسمیت شناختن اینکه رهبری تهران نشان داده است که هیچ تمایلی برای رها کردن برنامه هسته ای خود ندارد پیشنهاد میکند. این رژیم بخشی از مشکل است به راه حل.
چهارم، هسته ابتکار جدید سیاسی  توصیه برای شکستن بن بست و همراه شدن با ۸۰ میلیون ایرانی و خواست آنها  و همچنین خواست مردم در هر جا برای آزادی و حاکمیت مردمی بر اساس پرنسیپها و اصول دمکراتیک و تعامل با اپوزیسیون ایران است. در این رابطه، تلفیق دو حزبی همچنین نقش خانم مریم رجوی به عنوان یک زن مسلمان که یک برداشت دمکراتیک و بردبار از اسلام را نمایندگی میکند به رسمیت میشناسد.
شخصیتهای برجسته آمریکایی از دولت آمریکا میخواهند تا با اپوزیسیون ایران گفتگوهای مستقیم و مشترک را شروع کند
پیام این گردهمایی تغییر در ایران است دور از فاشیسم مذهبی رژیم کنونی و به سمت دمکراسی واقعی، حاکمیت قانون، احترام به حقوق زنان و اقلیتها و سایت اصولی است که در برنامه ده ماده ای خانم رجوی برای آینده این کشور مشخص شده است.
با نگاه به چنین پلاتفرم سیاسی، میتوان به آسانی درک کرد که چرا بسیاری از شخصیتهای برجسته آمریکا از دولت آمریکا میخواهند تا با اپوزیسیون ایران گفتگوهای مستقیم و مشترک را شروع کند. این همان سیاستی که آمریکا در خاور میانه بایستی داشته باشد را نمایندگی میکند اما برای توانمند سازی گروه های میانه رو و پیشرو مسلمان برای نامشروع ساختن و به حاشیه کشاندن عناصر تند رو نیست.
متاسفانه، سیاستهای کنونی به نظر میرسد در پی یک روایت نادرست و محدود کننده در باره خاور میانه است که به افراطی گری به عنوان یک عنصر لازم فرهنگ و سیاست منطقه ای مینگرد. برای مثال ما میتوانیم این را در تلاشهای دولت اوباما در تشویق کردن نفوذ رژیم ایران در عراق با این امید که از تئوکراسی شیعی علیه شبه نظامیان سنی داعش استفاده کند ببینیم.
اما تفاوت واقعی بسیار کمی بین این دو گروه وجود دارد و هرگونه نتیجه ای که از درگیری بین آنها حاصل شود یک باخت برای منافع غرب در خاور میانه است. بیانیه سیاسی اخیر این را روشن میسازد که امضا کنندگان آمریکایی این موضوع را درک میکنند. این سند اشاره میکند که جمهوری اسلامی ایران به طور موثر افراطی گری اسلامی دولتی در خاور میانه است. این بیانیه میگوید، "اگر داعش موفق شود، آنچه که جهان به دست میاورد یک نسخه سنی ایران خمینی زده است."
برای مدتها هشدار در مورد نفوذ فرقه ای ایران بوده است
برعکس، اگر ایران موفق شود، نتیجه ای که دولت اوباما تایید میشود – آنچه که از عراق و سوریه باقی میماند یک سری از گروهای وابسته تحت کنترل نسخه شیعی داعش است. در حالی که داعش سر دشمنانش را میبرد و به دنبال ایجاد یک خلافت در منطقه است، تهران برای نجات یک سیستم سیاسی اسلامی که دستور کار بنیانگذار آن گسترش قدرت ایران برای متحد کردن و تسلط بر جهان اسلام است مخالفان سیاسی را حلق آویز میکند.
ما نبایستی با چنین جایگزین هایی قانع شویم. در هر مورد ما خاور میانه ای خواهیم داشت که به دلیل اختلافات فرقه ای بی ثبات تر از آنچه که باید باشد میشود. این میراث رژیم ایران در منطقه است و میراث ادامه این سیاست که افراطی گری رژیم ایران را در مخالفت با یک نوع افراطی گری دیگر میپذیرد. امضا کنندگان این بیانیه این را میدانند و اشاره میکنند که آنها در مورد نفوذ فرقه ای رژیم ایران برای مدتها هشدار داده اند.
و همچنین مقاومت ایران [در این مورد هشدار داده است]. این واقعیت به تنهایی بایستی سیاست گذاران غربی را تشویق کند تا این مقاومت را به عنوان یک جایگزین غیر فرقه ای و میانه رو در لیست کنون شرکای آینده در خاور میانه و جهان اسلام به رسمیت بشناسند. علاوه براین، ایدئولوژی دوستی با غرب به این گروه حمایت مردمی در میان جمعیت تحصیلکرده و پیشرو ایران داده که به این گروه قدرت عظیمی میدهد.
اصرار به تجدید نظر اساسی سیاست به نفع آزادی و دموکراسی
اهمیت آن قدرت در موضوعات و تهدیدات به امنیت غرب در پشت سه توصیه سیاسی پیشنهاد شده بایستی روشن باشد. با این وجود، دولت آمریکا تمایلی به تقابل جدی با ایران بر سر برنامه هسته ای آن، اقداماتش در یمن، بحرین و سوریه و حلق آویز های مداوم و زندانیهای سیاسی ندارد. چرا؟ زیرا دولت کنونی از عواقب روابط ضعیف با دو طرف تقسیم بندی فرقه ای وحشت دارد.

اما تا زمانی که یک جایگزین برای آن وجود داشته باشد این چیزی برای وحشت نیست. مقاومت ایران آماده ایستاده است تا بر روی دشمنان ما فشار بیاورد به جای آنکه به مذاکرات آشتی جویانه با آنان بپردازد. این مقاومت آماده است تا آرمان های دمکراتیک غرب را جایی که برخی سیاستگذاران فکر میکنند نمیتوان در آنجا به زودی برقرار کرد برپا دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر