۱۳۹۴ خرداد ۲۹, جمعه

مذاکرات ژنو درباره بحران یمن بدون نتیجه پایان یافت

مذاکرات ژنو درباره بحران یمن بدون نتیجه پایان یافت
ریاض یاسین وزیر امور خارجه یمن
دبى – العربيه.نت فارسى
نشست ژنو درباره بحران یمن پس از پنج روز، سرانجام شامگاه جمعه 19 ژوئن، بدون نتیجه پایان یافت. برپایه اعلام نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن و مقام های این کشور، هیچ گونه توافقی بر سر آتش بس یا دور تازه ای از مذاکرات، حاصل نشده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن در کنفرانسی خبری با اعلام پایان بدون نتیجه نشست ژنو گفت: «پیش از هر گونه دور تازه ای از مذاکرات باید آتش بس بر قرار شود.»
ولد الشخ احمد با بیان این که یکشنبه به نیویورک خواهد رفت تا شورای امنیت سازمان ملل متحد را در جریان مذاکرات صورت گرفته قرار دهد، گفت: «قدرت های بزرگ نیز نیاز به توافق بر سر طرحی به منظور تشکیل گروهی از ناظران غیر نظامی دارند تا بر هرگونه آتش بس یا عقب نشینی شبه نظامیان در یمن نظارت کنند.»
نماینده سازمان مل متحد در امور یمن ابراز امیدواری کرد که پیش از هرگونه دور تازه ای از مذاکرات بتوان به آتش بس دست یافت.

وزیر امور خارجه یمن: مذاکرات موفقیت مورد انتظار را نداشت

از سویی ریاض یاسین وزیر امور خارجه یمن که در ژنو حضور دارد نیز گفت که مذاکرات ژنو موفق به دست یابی به توافق بر سر آتش بس به منظور پایان دادن به جنگ داخلی در یمن نشد.
ریاض یاسین که در حضور خبرنگاران سخن می گفت، افزود: «هیئت نمایندگی دولت یمن که به ژنو آمده امید بزرگی داشت که بتوان به توافقی دست یافت اما همچنان امیدواریم که به بتوان به راه حلی مسالمت آمیز برای بحران یمن زیر چتر سازمان ملل متحد دست یافت.»
او هیئت نمایندگی حوثی ها را متهم کرد که مانع از هرگونه پیشرفت مورد انتظار شد و ادامه داد: «مذاکرات موفقیت مورد انتظار را نداشت اما این به معنی شکست نیست.»
ریاض یاسین همچنین به خبرگزاری رویترز گفت که هنوز زمانی برای دور تازه ای از مذاکرات مشخص نشده است.
در پنج روز زمان حضور هیئت های نمایندگی دولت یمن و حوثی ها و متحدانشان در ژنو، هیئت های دو طرف پای یک میز مذاکره ننشستند. اسماعیل ولد الشیخ احمد بسیار تلاش کرد نظرهای دو طرف را به هم نزدیک کند. دو طرف بر ضرورت آتش بس در یمن توافق نظر دارند اما شرط های مطرح شده مانع از دست یابی به این مهم شد.
دولت یمن می گوید که حوثی ها از آتش بس انسانی قبلی برای جابجایی نیرو و اسلحه سوء استفاده کردند از هیمن رو خواستار حضور ناظرانی بر روی زمین به منظور نظارت بر آتش بس احتمالی است. دولت یمن همچنین برای هرگونه آتش بسی پیش شرط هایی دارد از جمله عقب نشینی حوثی ها از شماری از مناطق از جمله عدن و تعز و آزادی 6هزار زندانی. دولت یمن می گوید که این پیش شرط ها مقدمه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره یمن است. این قطعنامه خواستار خروج حوثی ها و متحدانشان از مناطق تصرف شده و زمین گذاشتن اسلحه است.
حوثی ها شرط هایی غیر عملی برای مذاکرات اعلام کردند. هیئت نمایندگی حوثی ها در مذاکرات ژنو، دولت عبد ربه منصور هادی را که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده «غیر مشروع» توصیف کرد و اعلام کرد که با این هیئت مذاکره نمی کند. حوثی ها خواستار مذاکره مستقیم با سعودی بر سر توفق حملات ائتلاف عربی به مواضعشان در یمن شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر