۱۳۹۴ خرداد ۳۱, یکشنبه

آنچه فابیوس به ظریف خواهد گفت

آنچه فابیوس به ظریف خواهد گفت

mediaلوران فابیوس، وزیر امور خارجۀ فرانسه در جریان سفرش به قاهره، ۲۰ ژوئن ۲۰۱۵REUTERS/Amr Abdallah Dalsh
لوران فابیوس، وزیر امور خارجۀ فرانسه، ٢٤ساعت پیش از ملاقات‌اش با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، در لوکزامبورگ گفت که هدف او از انجام این ملاقات جمع بندی مذاکرات هسته‌ای کمتر از ١٠روز مانده به مهلت پایانی مذاکرات بین‌المللی برای رسیدن به یک توافق جامع بر سر پروندۀ اتمی ایران است. وزیر امور خارجۀ فرانسه همچنین گفت که در اواخر هفتۀ آینده او گفتگوهایی با وزرای امور خارجۀ کشورهای درگیر در مذاکرات هسته ای با ایران انجام خواهد داد؛ هدف از این گفتگوها، به گفتۀ لوران فابیوس، بررسی و جمع بندی نهایی دربارۀ مواضع جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای اتمی است.
لوران فابیوس که این سخنان را در جریان سفر جاری‌اش به خاورمیانه ایراد می کرد، سپس تصریح نمود : «اکنون به مرحله ای از مذاکرات رسیده ایم که طرف ایرانی باید نظرش را صریحاً بگوید و من به مقامات ایرانی خواهم گفت که فرانسه خواستار یک توافق مستحکم و باز هم مستحکم یعنی قابل کنترل است. توافقی که قابل کنترل نباشد، توافقی است که اجرا نمی شود».
معروف است که فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران مواضعی سخت تر از دیگر قدرت‌های جهانی اتخاذ می کند. منابع دیپلماتیک در فرانسه گفته‌اند که گروه ١+۵ در نظر ندارند که مهلت نهایی مذاکرات در ٣٠ ژوئن آینده را تمدید کنند.
قرار است لوران فابیوس ٢٤ساعت بعد از ملاقات با محمدجواد ظریف، با جانشین ولیعهد عربستان، محمدبن سلمان، در پاریس ملاقات کند. وزیر امور خارجۀ فرانسه در جریان سفرش به ریاض در ماه مه گذشته از حدود ٢٠ طرح قرارداد اقتصادی به ارزش ده‌ها میلیارد یورو میان فرانسه و عربستان خبر داده بود. منابع دیپلماتیک در فرانسه گفته اند که نخستین اخبار مربوط به این قراردادها چهارشنبه آینده اعلام خواهند شد. فرانسه طی ماههای گذشته سرگرم گفتگو با عربستان برای فروش کشتی های نظامی به این کشور بوده است. شرکت هواپیماسازی "ایرباس" نیز خبر داده است که عربستان خواستار خریداری ۵۰ فروند انواع هواپیماهای مسافربری "ایرباس" شده است.
یکی دیگر از اهداف سفر جاری لوران فابیوس به خاورمیانه تدارک سفر رییس جمهوری فرانسه به مصر در ماه اوت آینده است. در این سفر فرانسوا هولاند، رییس جمهوری فرانسه با همتای مصری اش، عبدالفتاح السیسی، در مورد بحران‌های منطقه از جمله عراق و لیبی گفتگو خواهد کرد. 
ار اف اي
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر