دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه 29 ژوئن اعلام کرد عوامل داعش که در سوریه و عراق به فعالیت می پردازند، برای اجرای حملاتی در بریتانیا، نقشه های «هولناکی» می کشند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کامرون تاکید کرد که داعش، خطری حیاتی برای غرب است.
کامرون، این اظهارات را پس از حمله یک تندروی مسلح در تونس که به کشته شدن 30 بریتانیایی انجامید، بیان می کند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.
حمله روز جمعه علیه گردشگران در تونس، از سوی برخی از سیاستمداران بریتانیایی، بدترین حمله علیه شهروندان این کشور پس از حملات تروریستی 2005 لندن، به شمار آمده است.
نخست وزیر بریتانیا در گفت و گو با رادیو «بی بی سی» گفت:« داعش یک خطر حیاتی است، آنچه که در آنجا اتفاق می افتد، تحریفی از یک دین بزرگ و آفریدن گروه مرگ است که بسیاری از جوانان را به گمراهی کشانده است.»
وی افزود:« در عراق و سوریه، کسانی هستند که برای انجام اعمالی هولناک در بریتانیا و غیره نقشه می کشند. تا زمانی که داعش در این دو کشور وجود دارد، ما در وضعی خطرناک به سر می بریم.»
نگرانی از گسترش فعالیت های گروه داعش، موجب وضع حالت فوق العاده در بریتانیا شده است.
در همین حال پلیس بریتانیا گفت که یکی از بزرگترین عملیات مبارزه با تروریسم خود را پس از کشته شدن گردشگران این کشور در تونس، انجام داده است.
کامرون با نوشتن مقاله ای در روزنامه دیلی تلگراف، از مقامات کشورش خواست که با تندروههایی که در بریتانیا زندگی می کنند، سخت تر رفتار کنند.
نخست وزیر بریتانیا افزود که «نباید با کسانی که اهل تسامح نیستند، مدارا کنیم و کسانی را که افکارشان تایید کننده تندروی است، نپذیریم.»