حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تاکید کرد که هرگونه بازرسی و دسترسی به مراکز نظامی این کشور ممنوع است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، فیروزآبادی جمعه 19 ژوئن گفت: «منافع ملی و امنیت کشور این چنین اقتضا می‌کند که تحت هیچ شرایطی بیگانگان و آنان که در ضدیت و دشمنی با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ فروگذار نیستند تحت هر پروتکل و یا توافقنامه‌ای با عنوان بازرسی یا دسترسی اجازه ورود به مراکز نظامی ما را نداشته باشند.»
عضو شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران افزود: «همه باید مراقب این خط قرمز نظام باشند.»
مساله بازرسی ها یکی از مسائل مورد اختلاف میان مذاکره کنندگان ایرانی و گروه 1+5 است؛ مذاکراتی که برای دستیابی به توافقی نهایی بر سر بحران اتمی ایران در حال انجام است.
غربی ها علاوه بر بازرسی های سرزده از نیروگاه های هسته ای خواستار بازرسی از برخی از پایگاه های نظامی هستند؛ مساله ای که مقام های ایرانی تا کنون با آن مخالفت کرده اند.
پیش از این آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز هرگونه تفتیش تاسیسات نظامی کشورش را در چارچوب توافق هسته ای احتمالی رد کرده بود.
از پاییز 2013 گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، در حال انجام مذاکراتی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور هستند؛ برنامه ای که از سال 2003 رابطه ایران و جامعه جهانی را پر تنش کرده است.
پس از توافق موقت نوامبر 2013 و توافق اولیه آوریل 2015، اکنون دو طرف تا 30 ژوئن جاری فرصت دارند به توافق جامع و نهایی دست یابند.