ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری سوریه بار دیگر بر موضع کشورش در حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد و گفت با هرگونه استفاده خارجی از زور برای پایان بحران سوریه مخالف است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در سخنان روز جمعه 15 ژوئن پوتین، هیچ نشانه ای از تردید در سیاست هایش در حمایت از اسد در برابر فشارهای غرب بر او مشاهده نشد. این در حالی است که بحران سوریه چهارمین سال و نیم خود را هم به پایان رساند و طی آن بیش از 200 هزار تن کشته و میلیون ها نفر آواره شدند.
پوتین در پاسخ به سوالاتی که در کنفرانس اقتصادی در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد گفت: «نگرانی ما این است که سوریه دچار اوضاعی همچون لیبی و عراق شود.» او ادامه داد: «ما این را برای سوریه نمی خواهیم.»
رئیس جمهوری روسیه ادامه داد که سیاست آمریکا در مقابله با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که مناطق وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرده است: «تاسف بار» و «غم انگیز» است. او ادامه داد: «ایالات متحده از عراق و ارتش حمایت می کند. اما داعش با دو یا سه حمله حجم زیادی اسلحه به غنیمت برد به گونه ای که اکنون از لحاظ تسلیحاتی برتر از ارتش عراق است. همه این ها با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا روی می دهد.»
پوتین ابراز آمادگی کرد که با رئیس جمهوری سوریه برای طی مسیری که به انتقال سیاسی در این کشور بینجامد، همکاری کند تا سوریه از درگیری های مسلحانه دور شود. او افزود: «این انتقال نباید با استفاده از زور از سوی خارج صورت گیرد.»