منابع سوری روز سه شنبه ۲۶-۵-۲۰۱۵ از کشته شدن «عبد الزین صقر»، یکی از نزدیکان و افراد مورد اعتماد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به دست گردان‌های ارتش آزاد در منطقه «جویبر» شرق دمشق خبر دادند.
روز جمعه هفته گذشته این فرمانده مورد اعتماد رئیس جمهور سوریه به همراه بشار اسد در جبهه الزبدانی ظاهر شده و ادعا کرده که آن‌ها اکنون در منطقه جویبر، هستند.
مقامات سوری از طریق رسانه‌های دولتی این کشور با تایید مرگ «عبد الزین ادیب صقر» فرمانده گارد ریاست جمهوری را به همدیگر تسلیت گفتند.
این فرمانده در روستای «زاما» واقع در اطراف شهر جبله به دنیا آمد و به گفته رسانه‌های سوری او از نزدیکان و فرماندهان مورد اعتماد بشار اسد بود.
در هفته‌های گذشته مخالفان مسلح سوری با تشکیل ائتلافی مناطق وسیعی از استان ادلب را به دست گرفته‌اند.
همچنین شهر جسرالشغور در شمال غرب سوریه نیز پس از یک ماه محاصره هفته گذشته به کنترل مخالفان سوری در آمده است.
ائتلاف مخالفان مسلح اسد که خود را «جیش الفتح» (ارتش پیروزی) می‌خواند، هفته گذشته موفق شد کنترل مراکز مهم استان ادلب را به دست بگیرد.
کشته شدن این فرمانده‌ در این شرایط و چند روز پس از کنترل شهر جسرالشغور که عمده‌ترین مرکز تجمع اقلیت علویان سوریه است، از نظر روحی تاثیراتی منفی بر هواداران رژیم اسد به جا خواهد گذاشت.
دیدبان حقوق بشر سوریه روز ۲۲ مه اعلام کرد با پیشروی‌های جبهه النصره و متحدانش در شمال غرب سوریه و اشغال شهر باستانی «تدمر» (پالمیرا) تقریبا بیش از نیمی از خاک سوریه از کنترل رژیم اسد خارج شده است.