عبدالرحمن رامی، رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه، گفت:« نیروهای جیش الفتح (جبهه النصره و گروه های همپیمان این جبهه ) توانستند پس از درگیری شدید با نیروهای اسد شهر اریحا را به تصرف خود درآورند».
شهر اریحا تا پیش از این عملیات تحت کنترل ارتش اسد و شبه نظامیان حزب الله لبنان بود.
رامی افزود:«عملیات بسیار سریع وغافلگیرانه بود به طوری که چند ساعت بیشتر طول نکشید که به عقب نشینی شبه نظامیان حزب الله و نیروهای اسد و سقوط ناگهانی و شگفت انگیز شهر اریحا به دست ارتش فتح پایان یافت».
رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه گفت:«بسیار شگفت انگیز است چون چند روز پیش نیروهای اسد تمام نیروهای خود مستقر در دو شهر ادلب، جسر الشغور و اردوگاه های نظامی القرمید والمسطومه را در این منطقه جمع کرده بود اما با این حال همه این نیروها عقب نشینی کردند».

حضور شبه نظامیان حزب الله در اریحا

عبدالرحمن رامی گفت:« به توجه به حضور گسترده شبه نظامیان حزب الله در اریحا، انتظار می رفت که جیش الفتح برای کنترل این شهر با نبرد سختی روبرو می شد، اما پس از هجوم نیروهای جیش الفتح ، ده ها نفربر حامل شبه نظامیان حزب الله با ترک مواضع خود به سوی شهرک «محمبل» واقع در جنوب غرب اریحا عقب نشینی کردند».
وی افزود:«جنگجویان ارتش فتح از بامداد پنجشنبه عملیات نظامی خود را برای آزاد سازی شهر اریحا از نیروهای حزب الله و ارتش اسد آغاز کردند. آنها ابتدا برخی از مناطق اطراف شهر را تصرف کردند اما سپس با هجومی گسترده همه شهر را به کنترل خود درآوردند. اریحا آخرین شهر بزرگ در استان ادلب است که در اختیار ارتش اسد بود».
ارتش فتح که اخیرا از ائتلاف برخی گروه های مسلح مخالف اسد تشیکل شد، طی هفته های گذشته توانست مناطق گسترده ای از خاک سوریه بخصوص در استان ادلب را به کنترل خود درآورد. شهر جسر الشغور مرکز استان، اریحا و دو ارودوگاه نظامی «القرمید» و«المسطومه» از جمله مهمترین این مناطق هستند.
به گفته رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، با عقب نشینی نیروهای اسد از اریحا تقریبا به جز پایگاه هوایی «ابوالضهور» و چند مرکز بازرسی واقع در منطقه میان جسر الشغور واریحا و دوشهرک فوعه وکفریا جایی برای اسد باقی نمانده است.