روزنامه «حرییت» ترکیه روز یکشنبه 5 ژوئیه گزارش داد که ارتش این کشور، از فرماندهان نیروهای مسلح حاضر در مناطق مرزی با سوریه خواست هفته آینده برای بررسی امکان انجام عملیات در داخل خاک سوریه، تشکیل جلسه دهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه از یک هفته پیش، توانایی های دفاعی خود در مرزهای سوریه را از راه استقرار ده ها تانک، سامانه های موشکی و هزاران نیرو، افزایش داد. این اقدام پس از افزایش درگیری ها در شمال شهر حلب روی داده است.
تحرکات اخیر ارتش ترکیه، گمانه زنی ها درباره احتمال عزم دولت این کشور برای مداخله نظامی در سوریه را به منظور مقابله با شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش از یک سو و جلوگیری از پیشروی نیروهای کُرد در این منطقه از سوی دیگر، زنده کرده است. اما آنکارا هرگونه اقدام نظامی فوری در خاک سوریه را بعید دانست.
در همین حال روزنامه «حرییت» در سایت خود نوشت که فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه از فرماندهان واحدهای مستقر در مناطق مرزی با سوریه خواست به منظور بررسی طرح های دخالت نظامی در خاک سوریه، در جلسه ای در مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح در آنکارا، حضور یابند.
این روزنامه در گزارش خود افزوده است که استقرار بیش از 400 نفربر زرهی در مناطق مرزی به علاوه نقش نیروی هوایی در پشتیبانی از مداخله نظامی احتمالی در خاک سوریه، از جمله مسائلی است که در جلسه مطرح خواهد شد.
ترکیه در حال حاضر حدود 54هزار سرباز در مناطق مرزی خود با سوريه مستقر کرده است. همچنین از بیش از 1.8 میلیون آواره سوری میزبانی می کنند. آن ها از آغاز بحران سوریه در ماه مارس 2011 به ترکیه گریخته اند.