روزنامه آمریکایی والستریت ژورنال در مقاله ای از تلاشهای واشنگتن برای حل درگیریهای منطقه خاورمیانه و کاستن از تنش بر سر برنامه اتمی ایران خبر می دهد. به نوشته این روزنامه واشنگتن در حال تدوین استراتژی جدیدی برای خاورمیانه است.
به گفته این روزنامه، سیاست جدید آمریکا بر حل مناقشه های عراق، سوریه و یمن و همچنین کاستن از تنش بین ایران و آمریکا برسر برنامه اتمی این کشور متمرکز است.

یک مقام کاخ سفید گفت که اوباما در پی آن است تا مشکلات خاورمیانه را تا پیش از پایان دوران ریاست جمهوری خود در سال 2017 حل کند، و روابط این کشور با متحدان آمریکا در منطقه را که بخاطر مذاکرات اتمی روبه سردی گذاشته، بهبود ببخشد.

ناظران بر این باورند که در صورت توافق اتمی با ایران و مشارکت این کشور در جنگ با داعش، امکان بهبود روابط آمریکا با متحدانش در منطقه دشوارتر خواهد بود.

در استراتژی جدید آمریکا، ایران می تواند نقش موثری در حل سیاسی بحران سوریه و کناره گیری اسد از قدرت داشته باشد. اوباما در سخنرانی خود در پنتاگون، راه حل بحران سوریه را در اتحاد با دولت بدون اسد این کشور برای جنگ با داعش اعلام کرده است.

به نوشته والسریت ژورنال، مقامات آمریکایی معتقدند سیاست آمریکا در عدم مداخله نظامی در منطقه ممکن است تعدیل شود، زیرا رژیم اسد، پس از کمکهای تسلیحاتی به مخالفان، اکنون در موقعیت ضعیفی قرار دارد.