۱۳۹۴ تیر ۱۳, شنبه

بجران سوريه تركيه وكردها - هشدار قلیچ‌داراوغلو به اردوغان


هشدار قلیچ‌داراوغلو به اردوغان

از طرف دیگر رهبر بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون آنکارا همزمان با رایزنی‌های فشرده با حزب حاکم برای تشکیل دولت جدید،  درباره مداخله نظامی اردوغان در سوریه و «بهای سنگین» آن هشدار داد. کمال قلیچ‌داراوغلو، 




رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه که در پارلمان بیشترین تعداد کرسی را پس از حزب عدالت و توسعه دارد، گفت: «به آنها (مقام‌های دولت) هشدار می‌دهم پای ترکیه را به یک ماجراجویی باز نکنند، این کار بهای سنگینی خواهد داشت». به گزارش روزنامه «حریت»، قلیچ‌داراوغلو گفت در صورت اقدام نظامی احتمالی ترکیه علیه سوریه، این مردم عادی هستند که با عواقب آن مواجه خواهند شد، نه سیاستمداران.

او با اشاره به اینکه همواره از منتقدان سیاست دولت آنکارا درباره سوریه بوده است، این ادعا را که ترکیه می‌تواند از «مهره‌های اصلی» در خاورمیانه باشد رد کرد و همچنین از آنکارا خواست پیشنهاد ایلکر باشبوگ، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه را در نظر داشته باشد که اخیرا توصیه کرده بود آنکارا در سیاست‌هایش در قبال سوریه تجدید نظر و از دمشق برای حل بحران سوریه حمایت کند. هشدار رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق واکنشی بود به اظهارات رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که گفته بود برای  ممانعت از  تشکیل خودمختاری کردها در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه از هیچ تدبیری دریغ نخواهد کرد و دولت تحت کنترل او به ارتش دستور داده  بود برای ممانعت از پیشروی‌های احتمالی کُردهایی که با تروریست‌های داعش در سوریه می‌جنگند، نیروهای خود را در مناطق مرزی مستقر کند. با این حال حریت در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد احتمال داد  ارتش ترکیه به بهانه‌ مقابله با تهدید داعش، سوریه را از داخل خاک ترکیه هدف آتش توپخانه قرار دهد. 

فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر